Minimalisme

Digitaal detoxen

person holding smartphone white sitting

Iedereen kent het wel eens te veel op je GSM kijken, of jouw tablet eens vlug open doen omdat je een melding krijgt van een inkomend berichtje. Nochtans leg je best jouw tablet of GSM niet direct bij je in de buurt want voor je het weet zit je té lang op jouw medium te kijken.

Geloof me, ik heb daar ook schuld aan. Vooraleer ik zelfstandige in bijberoep werd, lag mijn GSM standaard in een hoekje. Vrienden en familie zeiden altijd dat ik onbereikbaar was, en ik vond dat niet erg. Voor mij was het mé-time.

Maar toen ik eenmaal zelfstandige werd, lag mijn GSM alleen in diezelfde hoek om op te laden. Voor de rest had ik die altijd bij de hand. En zelfs nu ik geen zelfstandige meer ben, ligt die nog steeds niet zo vaak in diezelfde hoek. Ik betrap mijn eigen dat ik hem nu evenveel gebruik. Al is het om ideeën te sprokkelen om terug te beginnen, nieuwe houten creaties te maken, inspiratie om bloemstukjes te zoeken, nieuwe recepten die ik nog wil maken, of gewoonweg te kijken wat ik nog kan opfleuren binnen mijn interieur.

person holding smartphone white sitting
Photo by George Dolgikh @ Giftpundits.com on Pexels.com

Op zich mag dit wel, alleen mag het niet je hele dag opslorpen. En dat weet je pas van zodra je begint na te denken over wat je allemaal doet op een dag, en al zeker wanneer je het gevoel hebt dat er té weinig tijd in een dag zit. Dan ben je al ver erover gegaan. Kortom, daar zat ik tot een tijdje geleden.

Iedereen heeft 24u per dag, en je rekent er best 8u-9u per dag voor om te slapen. Een goede nachtrust is ook veel waard. Dat betekent dat je 16u ter beschikking hebt. Afhankelijk van hoe je werkt: parttime of fulltime, tel je best ook 4u tot 9u eraf. En dan moet je beschikken met de uren voor alles wat je interessant vindt, of beter gezegd, belangrijk vindt.

Digitaal detoxen is dus best handig om effectief te beschikken over deze overblijvende uren. Voor je het weet, zit je alweer te lang te scrollen naar nieuwe dingen, heb je niet eens door wat er rondom je gebeurt en vliegt de tijd zo om.

Ik las overlaatst dat mannen zo bv. zich verbergen op de wc met GSM bij de hand om onder hun taken uit te komen. Klinkt geweldig toch! Echt niet, want te lang op een wc blijven zitten, is ook niet goed voor je gezondheid. Je bent als mens niet gemaakt om zo lang op de wc te zitten, of laat staan in het algemeen zo lang te zitten. Je moet beweging hebben.

Digitaal werken maakt dat echt niet mogelijk. Zelfs als zou je een digitale stappenteller hebben, of zo’n horloge waar je jouw hartslag kunt zien enz. Allemaal geweldige uitvindingen, maar ik moet het niet hebben. Want je blijft constant naar een scherm te kijken en je ziet niet eens wat je voor je hebt staan. Hoeveel accidenten gebeuren er per jaar, van mensen die meer op hun gsm hangen en niet gezien hebben dat iemand voor hen inrijdt, of vallen over een stoep?

person wearing white silicone strap black smartwatch
Photo by Pixabay on Pexels.com

Dus echt, leg die digitale spullen ook eens aan de kant en doe eens wat met jouw tijd. Wat vindt jij belangrijk?

Waarom ik aan digitaal detoxen doe?

Ik ben veranderd van mening nadat ik de zoveelste dierbare heb zien overlijden. Na één van de laatste gesprekken werd er heel de tijd gesproken over hoe ze hun tijd anders hadden willen spenderen. Hoe ze hadden willen genieten van het leven, te weinig tijd hadden voor hetgeen ze belangrijk vonden, ook al bestond toen de digitale wereld niet in de mate zoals nu. Toch bleef het onderwerp “Tijd” bij elke afscheidsmoment aan bod komen.

Ik heb daarom besloten om mijn uren, schat zo’n 6u per dag, te reduceren naar 2u-3u. Toch minstens de helft, waardoor ik nog veel op mijn GSM zit, maar minder dan voorheen. Digitaal detoxen, is niet zo evident als je het gewoon bent geraakt. Het is een verslaving waarvan je moet afkicken, maar ik weet dat ik het kan, want ik deed het vroeger ook al, tenminste vooraleer ik zelfstandige was.

Ik zei altijd tegen mijn man dat hij van zijn GSM naar tablet ging, naar TV, maar zelf betrapte ik mijn eigen ook de laatste jaren. Je ziet het vlugger bij anderen dan bij jezelf, maar als je het al door hebt, dan sta je al weer een stap vooruit.

Nu we de keuze hebben gemaakt om de TV decoder in te ruilen, heb ik meer tijd vrij om eens op mijn laptop te werken. Maar heb ik er ook wel voor gekozen om stapsgewijs mijn mails na te kijken van zodra ik ze binnen krijg en niet meer te wachten tot “later” en tracht ik mijn TO DO-lijstje af te werken die dag. Alles wat niet lukt, schuift naar de volgende dag. Een takenlijstje werkt dus echt alleen maar als je er ook effectief werk van maakt. Best is dan ook geen GSM bij handen te houden. Je geraakt alleen maar afgeleid.

Het is een beetje gelijk school. Je mag jouw GSM niet bij je houden terwijl je les volgt, enkel alleen in de pauzes. Als je dat stramien voor ogen houdt, dan gaat het je al wat makkelijker af.

Op wandelingen met de honden, heb ik nooit mijn GSM bij de hand. Ga ik met vriendinnen erop uit, dan ligt die standaard in mijn handtas. Die komt er gewoon niet uit.

Bellen mensen, dan hoor ik het vaak niet. Mijn geluid staat standaard af. Degene die mij willen bereiken, laten dat op voorhand weten en die waar ik mee werk, weet ik van hun dat ze op bepaalde dagen bellen. En al de anderen moeten een voicemail achterlaten of een bericht nalaten, of ik bel niet terug.

Het helpt je geluid af te zetten zodat je niet horensdol wordt van al die berichten die binnen komen. Vandaar dat ik geen Fitbit of dergelijke bezit. Ik wil het gewoon niet weten want dan ben ik nog altijd afgeleid.

down angle photography of red clouds and blue sky
Photo by eberhard grossgasteiger on Pexels.com

Probeer jij het?

Je moet denken aan jezelf: wat wil je in jouw leven? Niemand gaat je scheef bekijken als je niet onmiddellijk reageert. Je kan best ook aangeven aan anderen, dat je GSM uitstaat of ver weg van je ligt, zeker als je voorheen onmiddellijk reageert. Niet dat anderen denken dat er iets mis met je is.

Het voordeel van digitaal detoxen is dat het je minder geld gaat kosten. Een niet-gebruikt toestel verbruikt minder energie, wat wel goed is met de hoge energieprijzen die we hebben. Of als er dan stroompanne is, dan weet jij wel wat aanvangen waar anderen misschien verloren lopen.

Vroeg of laat ga je zien dat je terug jouw leven hebt zoals jij dat wilt. Je hebt terug meer tijd voor wat jij wilt in je leven en niet wat anderen van jou misschien verlangen. Het zou je hetzelfde gevoel moeten geven zoals wanneer je slaapt. Je GSM of andere elementen staan ook af, zodat jij een goede nachtrust hebt. De talloze berichten, mails etc. blijven toch binnen komen, maar niemand neemt het je kwalijk als je die niet onmiddellijk bekijkt.

Tracht het stapsgewijs te doen naar gelang jouw aantal digitale producten: TV, GSM, Fitbit, tablet, laptop. Alles wat je in huis hebt, waar je uren mee zoet bent en je net te weinig tijd hebt voor andere leuke dingen. Je hoeft je niet alles te ontzeggen. Hoe meer, hoe beter natuurlijk. Jij hebt jouw leven in handen, niet een ander.

Ga je het ook doen?

Een reactie achterlaten